Edynburg – Pomnik Scotta i Szkocka Akademia Królewska
Zwrócony w kierunku domu handlowego Jenners, zbudowanego w czasach wiktoriańskich, ogromny pomnik Waltera Scotta, mierzący ponad 60 m wysokości, stoi w East Princes Street Gardens. Monument został ufundowany ze składek publicznych dla upamiętnienia pisarza w kilka lat po jego śmierci. Jest to największy pomnik na świecie, jaki wzniesiono pisarzowi. Jego ciekawy, strzelisty kształt został stworzony przez George’a Meikle Kempa, cieślę i stolarza, którego jedynym dziełem wykonanym w kamieniu stała się ta właśnie budowla. Podczas prac nad pomnikiem, pewnego mglistego wieczoru, Kemp wpadł do kanału i utonął. Architektura budowli wzorowana jest na ukochanym przez Scotta opactwie Melrose, a bogata, rzeźbiona dekoracja przedstawia 16 szkockich pisarzy i 64 postacie z powieści Waverley. Poniżej łuku stoi posąg samego Scotta z psem o imieniu Maida u boku, wykuty z 30-tonowego bloku marmuru z Carrary.
Przyczerniały pomnik wygląda nieco żałośnie, niedawno przez 2 lata stał przykryty plandekami. Badano wówczas, czy da się go oczyścić techniką piaskowania, z powodzeniem zastosowaną przy renowacji innych zabytkowych budynków Edynburga. Projekt ten wywołał mieszane reakcje, niektórzy specjaliści uważali, że budowla jest zbyt delikatna, aby wytrzymała podobny zabieg. W końcu zdecydowano, że nie można przystąpić do oczyszczania i pomnik poddano jedynie starannym pracom konserwatorskim.
Ogrody przy Princes Street podzielone są na dwie części przez Mound – nasyp ziemny, po którym biegnie szeroka droga łącząca Stare i Nowe Miasto. Powstał on w latach 80. XVIII w. przez składowanie zwałów ziemi przywożonej z placów budowy Nowego Miasta. U stóp nasypu znajduje się Szkocka Akademia Królewska (Royal Scottish Academy; pn.-sb. 10.00-17.00, nd. 14.00-17.00; różne ceny biletów) zbudowana przez Playfaira. W gmachu naśladującym kształt greckiej świątyni w stylu doryckim odbywają się wystawy. Podczas Festiwalu przybierają one formę wielkich międzynarodowych prezentacji lub przeciwnie, skupiają się na ukazaniu mało znanych dzieł szkockich artystów, będących w posiadaniu Galerii Narodowej. Kilka lat temu Akademia otrzymała w zapisie kolekcję Borthwick-Norton, składającą się z 30 płócien dawnych mistrzów. Jednakże pewne komplikacje prawne spowodowały, iż obecnie tylko 4 z nich znajdują się w posiadaniu Akademii – dwa portrety Thomasa Gainsborough, jeden obraz Rubensa i rzadkie dzieło mistrza krajobrazów, flamandzkiego malarza Herculesa Seghersa, bardzo wysoko cenionego przez Rembrandta.